Sparsmakat och subtilt skildrar hon en rad människoöden. Fiktion blandas med några stänk självbiografi. En gammal konsthandlare på väg att dra sig tillbaka. En liten flicka som tvingas hantera sina föräldrars skilsmässa och insikten om vuxenvärldens nedrighet. En ung kvinna som har slutit en självmordspakt med sin gifte älskare. En sjöjungfru som lockar unga män i döden. En mobbad tonårsflicka som utan att veta om det medverkar i en porrfilm. En neurotisk serietecknare och hennes vänner som brottas med frågan om hur kärleksrelationer ska fungera i det moderna samhället.
Novellerna berättas konsekvent ur en kvinnlig synvinkel, och de är "slices of life" utan vare sig någon "riktig början" eller något "riktigt slut". Läsaren får själv pussla ihop vad det handlar om, och själv skriva klart historien.
Takahamas mycket personliga teckningsstil är en blandning av blyertsteckningar, laveringar och datorgrafik, som ibland liknar suddiga fotografier där figurerna har skrapats fram på negativet. Med en särskild känsla för ljus och skugga utforskar hon hela skalan från minimalism till nära inpå fotorealism.
Kan Takahama (född 1977) är en de mest kända unga alternativserietecknarna från Japan. Kinderbook samlar hennes allra första publicerade serienoveller från den japanska avantgarde-serietidningen Garo 2001-2002.
Takahama har samarbetat med den franske serieskaparen Frédéric Boilet, och hon förknippas med hans rörelse "La nouvelle manga" (den nya mangan), som strävar efter att kombinera de japanska alternativseriernas vardagsrealism med de franska vuxenseriernas realistiskt nyanserade bildspråk och tonen i fransk film.